Kimagasló rekordnyereség a Masterplastnál

Olvasási idő: 5 perc


Felfutott a hőszigetelőanyagok értékesítése, jelentősen bővül a gyártás. Romló makrogazdasági környezetben is túlszárnyalta korábbi eredményeit a Masterplast.

A kibontakozó energiakrízis közepette kiemelkedően nőtt a hőszigetelő anyagok értékesítése, amellyel a vállalat ellensúlyozni tudta a bázisévben jelentős egészségügyi védőruha projekt bevételeinek . A vállalat az általánosan romló makrogazdasági előrejelzések mellett is erős hőszigetelési szezonra készül, a tartósan magas energiaárak, az energiakorlátozások és a várhatóan Európa szerte induló épületenergetikai korszerűsítési programok hatásaként pedig hosszútávon is erőteljesen élénkülő keresletre számít. Ezért a Masterplast újabb hőszigetelőanyag gyártó üzemek elindításán dolgozik, melyek közül 3 gyártóegység már 2023-ban megkezdi a kibocsátást. Az első hat hónapot követően az egész évre tervezett adózott eredmény mintegy 70 százaléka teljesült. A társaság közlése szerint a számára kedvező devizakörnyezet fennmaradása esetén az éves adózott eredmény meghaladhatja a 2022-re kiadott 16,5 millió eurós eredmény előrejelzést.

 

A tavalyi év és a vállalat történetének legerősebb időszaka volt a második negyedév. A bázis időszak rekord eredményében jelentős hatása volt az akkori egészségügyi védőruha értékesítésnek, amivel az idei évben már nem számolhatott a társaság. A folyamatosan romló gazdasági környezet ellenére a kialakuló energiahelyzet hatásaként kilőtt a szigetelőanyagok forgalma, amivel sikeresen áthidalta a kieső egészségipari bevételeket a Masterplast. A homlokzati hőszigetelő anyagok értékesítése 47 százalékkal bővült és az egyéb szigetelőanyagok forgalmával együtt az árbevétel már több, mint 63 százaléka az épületek energetikai korszerűsítéséhez kapcsolódott. Kimagasló volt a növekedés a magyar és az olasz piacon, utóbbinál a második negyedévben 82 százalék, míg féléves összesítésben immár 156 százalékos árbevétel növekedés mutatkozik. Ukrajnában, a háború első hónapjaiban a működése felfüggesztésére kényszerült a társaság, azonban a második negyedévben részlegesen újraindult a munka az ország azon területein, ahol nem zajlanak háborús cselekmények. Ezért a vállalat azzal számol, hogy az év hátralévő részében csökkenni fog az ukrán piacon bekövetkezett visszaesés. Az egészségipari szegmens a sikeres termékfejlesztéseket követően a második félévben már nagyobb mértékben hozzájárulhat a forgalom és az eredmény javulásához.

 

A vállalat szigetelőanyag gyártó üzemei teljes kapacitáskihasználtság mellett működtek, a folyamatos és bővülő kibocsátás tovább javította a termelési hatékonyságot. A gyártás alapanyagellátása biztosított, a társaság felkészült a második félévben várhatóan felfutó piaci igények kiszolgálására. A vállalat, a növekedési stratégiájának megfelelően nagyléptékekben fejleszti gyártói hátterét és újabb hőszigetelőanyag gyártási beruházásokat is indított. Az elkészült fejlesztések nemzetközi szinten is jelentős szereplővé léptették elő a magyar gyártót az üvegszövet és tetőfólia termékszegmensben, miközben 2023-ban 3 újabb hőszigetelőanyag gyártó üzemegység kezdi meg a termelést. A Szabadkán futó zártcellás polisztirol és az Olaszországban indított expandált polisztirol gyártásfejlesztési beruházás mellett egy újabb hungarocell gyártó üzem létesítése is megkezdődött Magyarországon. A fejlesztések révén jelentősen bővül a vállalat hőszigetelőanyag gyártási kapacitása, ami lehetőséget teremt a kibontakozó piacbővülés kiaknázásához.

 

A második negyedévben az árbevétel 57,6 millió euró volt, amivel sikerült elérni a bázis nagyon magas szintjét, míg féléves összesítésben már 109,1 millió euró az árbevétel, amely 14 százalékkal haladja meg a bázisidőszak teljesítményét. Az EBITDA 14,6 százalékos arány mellett 8,4 millió eurós értéket ért el a második negyedévben, míg az első hat hónapot követően 13,6 millió euróra emelkedett, ami 6 százalékkal haladja meg a bázisértéket. A második negyedévben a társaság számára kedvező devizamozgások támogatták a kimagasló pénzügyi eredmények elérését, aminek köszönhetően az adózott eredmény 30 százalékkal bővült, és féléves összesítésben 25 százalékos növekedés mellett, 11,5 millió eurós értékével rekordszintre emelkedett.

 

„A második negyedévben nyújtott teljesítményünk igazolja, hogy az általánosan romló gazdasági környezetben és növekvő infláció mellett is pozitív kilátásai vannak a hőszigetelőanyag piacnak. A tartósan magas energiaárak és kibontakozó energiakrízis hosszútávon is keresletélénkítő hatással lesznek, miközben a REPowerEU terv hozadékaként új épületenergetikai korszerűsítéshez kapcsolódó támogatási programok elindulását várjuk az Európai Unió tagállamaiban. A hőszigetelés évtizede megkezdődött, Szlovákiában máris elfogadott a kormány egy új zöld programot, amellyel 560 millió eurós keretből 30.000 energiafaló régi építésű ház felújítását támogatják. Itthon, a hétszeres lakossági és kisvállalkozói piaci gázárak ismeretében erőteljes szigetelési hullámra készülünk az őszi szezonban. Felkészült a gyártásunk, stabil ellátást és árszintet tudunk biztosítani a vevőinknek, a jövő tekintetében pedig nagyléptékekben bővítjük hőszigetelőanyag gyártási kapacitásainkat. Magyarországon a szakmai szervezetek álláspontjával egyetértünk és a 3+3 millió otthonfelújítási támogatási program kifutását követően szükségesnek látjuk, egy új célzottan épületenergetikai korszerűsítést támogató állami program elindulását. ”- tette hozzá Tibor Dávid, a Masterplast elnöke.


Masterplast Nyrt.

Az 1997-ben alapított Masterplast csoport a közép-kelet-európai régió legnagyobb magyar többségi tulajdonban lévő építőanyag gyártó és forgalmazó vállalata. A cégcsoport 10 országban rendelkezik saját tulajdonú leányvállalattal, és további 30 országba értékesíti termékeit. A Budapesti Értéktőzsdén, a prémium kategóriában jegyzett vállalat 2022-es árbevétele 201,8 millió euró volt.